2025. szeptember 2.

Az őszi kulturális évad is izgalmas és sokszínű programokat hoz a Művészetek Házába. Jön a FOTOTAXIS III. ‘Techno/Topia’ címmel, Énzsöly Kinga és Tulisz Hajnalka ‘Fagyott felhő és sivatagi por’ című kiállítása, valamint Ábel Tamás ‘Nem leszek az, aki voltam’ tárlata is. Ismét új kiadványokkal és lapszámokkal jelentkezik a Vár Ucca Műhely könyvkiadó és folyóirat.

Szeptember 5-én nyílik Szabó Dezső Vulkánlabor című tárlata. 2025-ben a Művészetek Háza Veszprém új kiállítássorozatot indít, amellyel a képzőművészeti gyűjteményünkben őrzött alkotásokat helyezzük fókuszba. Első alkalommal Szabó Dezső: Vulkán című fotográfiai technikával készült táblaképe kapcsán a katasztrófafestészet egy válfajával, a tűzhányók világával kapcsolatos képzőművészeti alkotásokkal foglalkozunk. A tárlat különlegessége, hogy régi könyvritkaságok, illetve Barabás Miklós és Kisfaludy Károly 19. századi festményei mellett az elmúlt 20 évben készült vulkán tematikájú kortárs műalkotásokat is bemutat, kapcsolatot teremtve a múlt művészete és a mediatizált képi kultúra között.

Szeptember 20-án nyílik a FOTOTAXIS III. A Csikász Galériában 2019-ben indult, és azóta kétévente megrendezett tematikus kiállítássorozat, amely bemutatkozási lehetőséget nyújt fiatal, frissen végzett, vagy a már ismert fotós generáció legérdekesebb tagjainak munkáiból. A meghívott kiállítók a jelenünket leginkább érintő, ugyanakkor mindinkább aggasztó jelenségeket vizsgálnak, így az idei téma a ‘Techno/Topia’, vagy a ‘Technikai Kép Jövőképei’. A tárlat nemcsak a képtechnológiák által az észlelhető valóság dinamikus átalakulását, de a képek mögött rejlő hatalmi struktúrákat, hibákat és torzulásokat is vizsgálja.

Októberben nyílik a ‘Fagyott felhő és sivatagi por’ című kiállítás, ahol Énzsöly Kinga és Tulisz Hajnalka műveit láthatjuk majd a Dubniczay-palota barokk tereiben. A különböző térbeli, időbeli és tapasztalati síkok egymásra rétegzése, illetve azok állandó kimozdítása nyomán az alkotók az észlelés, az értelmezés és az ábrázolás közti elcsúszásokra hívják fel a figyelmet. Műveik a természetes és mesterséges határán, az organikus és geometrikus ütköztetésével születnek. A fotó-, videó-, festmény- és installációalapú művek egy-egy ponton természeti jelenségeket érintenek, másrészt az eltakarás, elfedés, felfedés gesztusával világítanak rá folyamatokra.

Novemberben Ábel Tamás ‘Nem leszek az, aki voltam’ című önálló kiállítását nyitjuk meg a Dubniczay-palota D1 kiállítóterében. A tárlat az alkotó művészetében az utóbbi tíz évben bekövetkezett változásokat mutatja be, miközben egy-egy tárggyal visszautal az elmúlt évek történéseire. A kiállításon a saját átalakulásának történetét meséli el üvegszobrok, képek és egy nagyméretű üvegszálakból álló helyspecifikus installáció segítségével. Azt, hogy milyen lassan és nehezen sikerült rájönnie és átalakítania saját különböző függőségeit, intoleranciáit, traumáit vagy azok következményeit, legyen az akár étel-ital, játék, birtoklási vágy, rendezetlenség vagy magány; valamint utat mutatni a kiútra, a kiszakadásra, a valódi társaságra, és azokra a lehetőségekre, amik őt segítették. Mindezt narratív formában az üveg, a geometria és a realisztikusság elegyítésével kifejezve.

Hamarosan megjelenik a Vár Utca Műhely 89. lapszáma, de októberben kötetbemutatóval is készül a Művészetek Háza irodalmi csapata. Ekkor érkezik ugyanis Fábián László Emberi stádiumok című esszégyűjteménye, amit egy beszélgetéssel egybekötött eseményen ismerhetünk meg.